Alla hjärtans dag <3

Lite sen alla hjärtans dag redovisning. Försökte igår men kom inte in på bloggen (!?) Vi fuskade lite och åt vår mysmiddag på fredagen, så det blev helt enkelt extra mysigt fredagsmys :) Jag gjorde experiment efterrätt, blev faktiskt helt okej. Gjorde två stora havreflarn som jag la i skålar när dom var mjuka, så dom formade sig efter skålen. Sedan när dom svalnat hade jag i vaniljglass som jag toppade med värmda hallon och blåbär (egenplockade från frysen har fortfarande kvar efter mitt galna blåbärsplockande i somras.)



På lördagen blev det rollspel (det nördiga inte det snuskiga) och diverse barnkalas pyssel som vi hjälpte en kompis med. Jag hade fått uppdraget att baka kakor. En av önskningarna var en glitter älg. Försökte och försökte, hade nog fel sorts deg. Så det blev en Älg-blobb. Jag åt upp den...



Söndagen tillbringades hos mamma och pappa. Syster yster med familj var också där. Vi åt supergod middag bestående av rostbiff, potatisgratäng och sååås. Allt avslutades med en hjärtformad morotskaka som var så god. Receptet kommer från Leilas bok "Piece of cake" För den som är intresserad, här är receptet:


Morotskaka

3 eko ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Frosting
60 gr mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gr philadelphia

Sätt ugnen på 150 gr. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt olja och rivna morötter. Häll smeten i smord och bröad form, 24 cm. Grädda i ugn ca 55 minuter. Låt kakan svalna. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt. Bred över kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0