1:a Advent

Lite adventsmys såhär på kvällskvisten. Det blir mycket mysande hemma hos oss just nu har jag upptäckt, väldigt trevligt :)
Hemmagjorda pepparkakor, juleskum och ny gjorda pepparnötter som jag hurtigt fick för mig att göra. (mest pga det lustiga namnet) En kaka jag aldrig smakat tidigare men som jag varmt rekommenderar.

Pepparnötter

Ingredienser
ca 65 st

1-2 dl sötmandel
200 g rumsvarmt smör eller margarin
1 msk ljus sirap
2 dl socker
1 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kardemumma


Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C. Skålla och skala mandeln.
2. Rör matfett, sirap och socker pösigt. Tillsätt ägget.
3. Blanda samman vetemjölet med bikarbonat och samtliga kryddor. Vänd ner i äggsmeten.
4. Rulla degen till bollar och lägg på bakpappersklädda
plåtar. Tryck fast en hel eller halvmandel i varje kaka.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 16 minuter.


Kommentarer
Postat av: Jessica Pettersson

vart har du köpt de extremt söta papparkaks- formarna?...och lycka till med magen=)

2009-12-09 @ 17:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0