Mer tillagat med julkänsla

Den där husmorsdjävulen slog till igen. Hon verkar göra det då och då sedan jag blev gravid speciellt. Undrar om man får extra husmors hormoner eller nåt...
Resultatet blev iaf annorlunda knäck som jag råkade hitta på baksidan av vispgräddepaketet igår när jag skulle göra pepparkaksdeg. (Ja, jag vet pepparkaksdeg också. Men köpedegen smakade ju ingenting.) Det blev iaf riktigt gott. Ett bra alternativ för dom som liksom jag är bara lite halvförtjusta i vanlig knäck.

1 dl vispgrädde

1 dl ljus sirap

1 dl strösocker

1/2 dl russin

2 msk pinjenötter

3 msk pumpakärnor

2 msk solroskärnor

 

Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad vid kastrull. Koka utan lock tills smeten håller kulprovet eller tills temperaturen är 130 grader. Rör om då och då. Koktid ca 15 - 30 min. Tillsätt övriga ingredienser och häll genast ut smeten på ett smort bakplåtspapper. Låt stelna. Skär eller bryt i bitar.

(Receptet är från Arla men jag hittar det inte på deras hemsida)

 

Sedan när jag ändå höll på blev det julinspirerade köttbullar också. Jag gjorde dom efter "Lata mammans receptblogg" men med lite egen tvist. Jag hade även kryddnejlika och lite vitlök i också, kände för lite mer krydda. Får se hur dom smakar.

snyggare när man steker i stekpanna, men någon gång måste man ju testa ungstekta

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0