Kvällsfika

Hade min familj på kvällsfika här igår. Jätte mysigt att träffa alla igen, var ju så länge som i lördags sen sist ;-) ja jag tycker om mina föräldrar och syskon väldigt mycket.
Jag bakade fina muffins till besöket.



Chokladmuffins
100 g margarin eller smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda sist i matfettet.
Fördela smeten i formar. Fyll dom inte till mer än 3/4.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.



Bärmuffins
100 g margarin eller smör
1 1/2 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
Fyllning: färska bär eller som jag gjorde med hemmagjord sylt

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör matfettet och socker poröst.
Tillsättäggen ett i taget under kraftig omrörning.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Rör ner blandningen i smeten och tillsätt mjölk.
Klicka ut smeten i smord muffinspanna eller muffinsformar.
Tryck i bären eller sylten lite lätt i varje muffins.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 - 20 min

Kommentarer
Postat av: Emelie B

Mmmm.... Bär-muffinsarna ser sjukt goda ut!!!

2009-08-26 @ 23:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0